Sahaja Yoga Romania

NEWSLETTER

Stiri Sahaja Yoga Romania


Primeste HTML?

Prima Pagina arrow EVENIMENT arrow Anul 2008 arrow "Blossoming Glory of Raag" - Avaneendra Sheolikar si Sandesh Popatkar din nou in Romania
"Blossoming Glory of Raag" - Avaneendra Sheolikar si Sandesh Popatkar din nou in Romania Imprimare E-mail

afish_avisandesh_2008.jpg

 

 SAHAJA YOGA – ROMÂNIA cu sprijinul Ambasadei Indiei la Bucuresti organizeaza in perioada 5-8 august 2008 seria de concerte de muzica clasica indiana “Blossoming Glory of Raag” sustinute de muzicienii indieni Avaneendra Sheolikar – sitar si Sandesh Popatkar – tabla.

● IASI – marti 5 August, ora 19.00 - Casa de Cultura a Studentilor, Sala GAUDEAMUS;
● BUCURESTI – joi 7 August, ora 19.00 - Sala Radio, Str. General Berthelot 60-64;
● PLOIESTI – vineri 8 August, ora 19.00 - Casa de Cultura a Sindicatelor.

INTRAREA VA FI LIBERA

 

 

 

 

Despre muzica clasica indiana

Una dintre cele mai rafinate arte în India. Îsi afla începuturile în perioada vedica timpurie, cu mii de ani înaintea erei noastre. Vedele erau recitate si intonate în sanscrita, iar Sama Veda este în întregime dedicata muzicii si descrierii diferitelor instrumente existente la acea vreme.

Potrivit traditiei indiene, muzica a luat nastere odata cu crearea universului, din Sunetul primordial denumit Aum, Naad sau „Cuvânt”, ceea ce îi confera statutul de limbaj universal având o dimensiune divina. Dincolo de sistemul elaborat al modurilor si al improvizatiilor, particularitatea muzicii clasice indiene sta în dimensiunea divina atribuita ei. Muzica indiana este considerata a fi o cale catre cunoasterea lui Dumnezeu, o sadhana (meditatie) catre ceea ce indienii numesc Moksha sau „Eliberare”. Melodiile si ritmurile sunt mijloacele prin care artistul sustine si realizeaza dialogul cu Divinitatea, purtând auditoriul spre noi dimensiuni ale acestei comunicari devenite act de venerare.

Elementele de baza în muzica clasica indiana sunt sistemul melodic, reprezentat de Raga (scari muzicale compuse din sunete aflate într-o ordine bine determinata, având principii proprii si particularitati specifice conferite de modul în care este dezvoltat si înfrumusetat fiecare sunet, prin diferite ornamente si tehnici speciale) si Tala, sistemul ritmic, care este diferit de sistemul ritmic european prin structura sa deosebita. Astfel, el este structurat în cicluri de 10, 12, 14, 16 timpi, fiecare având caracteristici proprii si purtând o denumire specifica. Atât Raga cât si Tala si-au pastrat forma si puritatea timp de mii de ani si au fost transmise pe cale orala, fiind cântate si astazi.

Fiecare Raga exprima o anumita stare de elevare spirituala. Raga semnifica în traducere „Energia Divina care patrunde spiritul”, ceea ce defineste menirea sa de a transmite prin muzica o scânteie de Divinitate si de a eleva astfel spiritul uman. Exista câteva reguli fixe care trebuie respectate si care fac diferenta între un raga si altul. Una dintre aceste reguli se refera la momentul zilei (dimineata, dupa-amiaza, crepuscul, seara, noapte) sau la anotimpul în care el poate fi cântat. Raga Yaman este un raga de seara, care exprima stari de bucurie si fericire. Se folosesc 7 note.

Structura unui Raga cuprinde mai multe parti:

Alap: O introducere în care artistul încearca sa exprime starea emotionala specifica, definitorie a Rag-ului. Alap-ul nu are ritm si începe într-o stare de pace si seninatate, care treptat îsi schimba dinamica, ajungând pâna la o adevarata exaltare. Aceasta prima parte este considerata cartea de vizita a interpretului si cea mai importanta parte a rag-ului, ea dezvaluind prin tehnica si talentul muzicianului toata frumusetea, subtilitatea si profunzimea unui raga.

Jod: În aceasta parte artistul continua sa creeze spontan combinatii melodice si armonice de note. Spre deosebire de Alap, acum apare ritmul de tip Laya (similar batailor inimii), ceea ce confera acestei parti un efect profund linistitor, dincolo de emotia transmisa.

Jhala: Este partea cea mai alerta. Jhala înseamna final si ea încheie prima parte a prezentarii, în care tabla nu este prezenta. În jhala structurile si combinatiile ritmice sunt executate cu o mare viteza, ceea ce creeaza senzatia de flash sau de scânteie si sentimentul de extraordinar sau de inefabil.

Urmeaza doua compozitii traditionale, în care tabla se alatura sitarului:

Vilambit este o parte lenta, având o structura de baza fixa într-un ciclu ritmic de 16 timpi. Artistii creeaza spontan în fata publicului sofisticate variatiuni ale aceluiasi material melodic, având viteze si ritmuri diferite. Improvizatia lor are caracterul unui dialog între cele doua instrumente.

Drut are un tempo mai alert. Exista de asemenea o structura compozitionala fixa, în acelasi ciclu ritmic Teental de 16 timpi. Rolul principal în compozitie revine creativitatii artistilor.

Toate partile ce compun un Raga sunt menite a pune în evidenta maiestria si creativitatea interpretilor, care pe o structura restrânsa si fixa de sunete cladesc un univers de sentimente si culori.
                
sitar.jpgInstrumente

 

Sitarul si tabla au fost create în secolul 13 de catre marele sfânt, poet si muzician inovator al muzicii clasice indiene Amir Khusro (1254-1325).

 Sitarul a evoluat din instrumentul persan sehtar (în traducere: instrument cu trei coarde) si este unul dintre cele mai cunoscute si îndragite instrumente de coarde din India. El are un numar variabil de corzi, grupate pe functiuni distincte: corzi principale, corzi de rezonanta sau de mentinere a tonului. Instrumentul are o sonoritate catifelata, iar stapânirea tehnicii lui este deosebit de dificila.
 

 

tabla.jpgTabla este cel mai renumit instrument de percutie indian. Este alcatuit din doua mici tobe elaborat construite: daya – din lemn si dagga - din metal. Popularitatea tablei a depasit de mult granitele Indiei, fiind folosita si în muzica occidentala datorita timbrului sau deosebit. Tabla nu are rol doar de acompaniament al instrumentului solist. Între instrumente exista un permanent dialog si de multe ori instrumentul solist ofera momente de solo muzicianului de la tabla pentru a-si etala virtuozitatea si maiestria.

 Interpreti

Avaneendra Sheolikar - sitar


avi.jpg Nascut în 1969 într-o familie cu o traditie numarând patru generatii de sitaristi, primul profesor i-a fost chiar tatal sau, Shri Sudhakar Rambhau Sheolikar. S-a alaturat apoi ilustrului muzician Pandit Bimalendu Mukherjee, decan al stilului de interpretare „Imdadkhani” al scolii Gharana, care l-a instruit în tainele complexe ale sitarului, permitând talentului nativ al tânarului sa se dezvolte spre o desavârsita virtuozitate.

A debutat la vârsta de sapte ani la Bhilai, cariera sa muzicala urmând o continua si constanta ascensiune. Caracteristica interpretarii sale este nuantarea subtila a Rag-urilor, urmând stilurile Gayaki si Layakari.

La 38 de ani, Avaneendra este astazi un artist aflat deja la maturitate, muzica sa exemplificând un profund simt al emotiilor. Dincolo de numeroasele concerte sustinute în India si în strainatate, Avaneendra a obtinut un Master în muzica, acordat de Universitatea din Khairagarh, al carei sef de promotie a fost în anul 1993.

Pentru Avaneendra, muzica clasica indiana este mai mult decât o profesie sau un mijloc de expresie, ea transcende cu mult aceste dimensiuni...

Realizari, distinctii

● Bombay 1979 - La vârsta de zece ani, obtine premiul I la concursul de muzica „Art India”.
●  Indore 1981 - Premiul I la concursul „All India Music”, organizat de Abhinav Kala Samaj. Ministerul Indian al Dezvoltarii Resurselor Umane, ca recunoastere a talentului sau, îi acorda prestigioasa bursa destinata încurajarii tinerelor talente.
●  1986 - La vârsta de saptesprezece ani, premiul I la concursul „All India Radio Music”.
●  Mumbai 1992 - I se confera de catre Sur Singer Samsad, râvnitul titlul de „Surmani” - titlu acordat artistilor în devenire din domeniul muzicii clasice indiene, ca recunoastere a talentului lor.
●  Raipur 1994 - Academia Nationala de Arta „Bhatkhande Lalit Kala Shikshan Sansthan” din Jaipur îi confera titlul „Sur Ratna”.

Recitaluri de marca în India

●  1985 - La vârsta de saisprezece ani, participa la Festivalul „Arambha”, desfasurat sub auspiciile Academiei Ustad Allauddin Khan.
●  1985 si 2006 - Recitaluri în cadrul prestigiosului Festival „Tansen Samaroh”. Purtând numele renumitului artist Tansen din secolul al 16-lea, considerat cel mai mare muzician nord indian al tuturor timpurilor, aceasta întâlnire anuala a unor reputati muzicieni si a melomanilor din India si din strainatate este unul dintre festivalurile de muzica clasica indiana cele mai vechi si de cea mai larga întindere.
●  1987 si 1988 - Reprezinta provincia Madya Pradesh la Festivalul muzical dedicat tinerilor „Yuva Sangeet Mohotsav”, organizat de Centrul Cultural al Indiei Centrale.
●  Participari la Festivalurile SPIC MACAY (Societatea pentru Promovarea Muzicii si Culturii Clasice Indiene în Rândul Tinerilor).
●  Bombay 1992 – Concerteaza în cadrul Festivalului „Swami Haridas Sangeet Samellan”.
●  Benares 1994 - Festivalul „Sankat Mochan”.
●  Bombay 1995 - Concert sub auspiciile NCPA (Centrul National pentru Arte Interpretative).
●  Delhi, Ganapatipule, începând cu 1995 - Concerte organizate de Fundatia Internationala Sahaja Yoga.
●  Nagpur 1999 - Festivalul „Pt. Vasantrao Deshpande Smruti”, organizat de Centrul Cultural al Indiei Centrale.
●  Satara (Pune) 2004 - Festivalul „Aundh”.
●  Calcutta 2005 - Concertul organizat de Academia de Muzica ITC.
●  Nagpur 2006 - Festivalul „Kalidasa Mahotsam”, organizat de Corporatia de Dezvoltare a Turismului în statul Maharashtra.
●  Raigarh 2006 - Festivalul de muzica si dans „Chakradhar Samaroh”.

Concerte în strainatate

Rusia – Moscova (1995);
Italia – Milano, Roma, Cabella (1995-1998, 2001, 2006) ;
Germania -  Frankfurt, Munchen, Berlin (1999) ;
Portugalia – Lisabona (1999) ;
Franta – Paris (2000) ;
S.U.A. – New York, Albeni, Kanha Jouri (2001);
Japonia – Tokyo, Okinawa, sub auspiciile ICCR (2004);
Polonia – Varsovia, Cracovia, Tychy (2006);
Romania – Bucuresti, Ploiesti, Brasov, Braila, Cluj, Bistrita, Targu Mures (2007).

Albume

"ARPAN" – editat de Vishwa Nirmala Dharma în 1999.
"INDIALUCIA" - (Fuziune cu muzica spaniola), lansat în Polonia în 2005.
Albumului "INDIALUCIA" i-a fost acordat titlul de cel mai bun album al anului 2005 de catre Radiodifuziunea Poloneza.  

Sandesh Popatkar  - tabla

sandesh.jpg Nascut în anul 1967, Sandesh Popatkar apartine unei familii cu o bogata traditie muzicala. Tatal sau si totodata primul sau profesor, Pt. Shankarrao Popatkar, a fost un renumit interpret la tabla si o constanta prezenta la programele muzicale nationale ale „All India Radio”. În prezent se afla sub îndrumarea muzicala a lui Pt. Gopalrao Wadegaonkar, artist al stilului de tabla „Farrukhabad Gharana”.

Anul 1986 i-a adus prestigioasa distinctie „Tal Mani”.

Începând cu 1988 începe sa evolueze în strainatate, atât solo cât si ca acompaniator al altor artisti, în toate genurile de muzica si dans clasic indian.

A concertat în tari ca Anglia, Elvetia, Turcia, Austria, Franta, Germania, Italia, Grecia, Rusia, Japonia, Australia, Singapore, Belgia, Olanda, Polonia, Portugalia si Romania.
 
Cei doi artisti fac parte din grupul muzical „Nirmal Sangeet Sareeta”, fondat de Hemendrakumar Salve, cunoscut ca Babamama, ales poet si muzician, director între anii 1995-2000 al Academiei de Muzica si Arte Frumoase „P.K. Salve” din Nagpur, India, cel care, prin dragostea si grija sa, le-a deschis calea catre recunoasterea internationala.

 
< Precedent   Urmator >